Fisksoppa


Den här fisksoppan är min absoluta favorit och jag har bloggat om den tidigare men den tåls definitivt att upprepas. Den är såpass god att den med fördel kan göras på nyår tycker jag.

Viktigt tycker jag här är att använda bra råvaror. Färsk laxfile, egenfångad torsk, färska räkor och musslorna vi fick tag i är krav-odlade. Burktomaterna jag använder mig av är Mutti´s körsbärstomater.



Till soppan gjorde jag en aioli. Jättelätt, vi köpte Prinsens äkta majonäs och bara pressade i en vitlöksklyfta och lite lite cayennpeppar, smaskens!

Ingredienser
½ kg laxfilé
½ kg torskfilé
250 g räkor med skal
1 nät med musslor
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 fänkål
2 msk smör
2 påsar saffran
3 burkar hela tomater
2 dl vitt vin
2 hönsbuljongtärningar
2 tsk torkad timjan
3 färska lagerblad (eller 1 torkat)
flingsalt
2-3 msk hackad dill

Rensa musslorna, ta bort dom som är trasiga eller som inte stänger sig när man knackar på skalet, skrubba om nödvändigt.



Hacka lökarna (gul och vit), strimla fänkålen. Stek ihop i smöret i en stor gryta ca 4 min. Tillsätt saffran, tomater, vin och buljongtärningarna och låt koka upp. Lägg i musslorna, timjan och lagerblad. Lägg på locket och låt sjuda i 10 min. Om några musslor inte har öppnats så slänger man dom.



Dela fisken i bitar, salta dom och lägg i grytan, låt sjuda 5 min. Blanda ner räkorna och strö över dillen.

Servera med aioli och en bit bröd och njut!!

Kommentarer

  1. SV: Tack för den fina komplimangen om vår blogg, vi suger åt oss och skickar den tillbaka till dej!

    Fisksoppa är vi väldigt förtjusta i men det var ett tag sedan vi kockade till det sist. Skönt att läsa att det är fler som fixar till sin aioli som vi gör, dvs på köpemajo och vitlök. Enkelt och blir hur gott som helst.

    SvaraRadera
  2. Inte få dagens första kopp kaffe förrän kl 13 det var ruggigt värre ;-) Jag hade nog hunnit utvecklats till ett monster.
    Fisk- och skaldjurssoppa med aioli - I like! Så himla gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar