Solen skiner och tomaterna har tittat upp!

Idag blir det nog en riktigt härlig dag. Solen skiner och det ska bli några plusgrader har dom lovat. Hoppas jag kan spendera det mesta av dagen ute och i mitt växthus. Där behöver nog både vattnas och sopas tror jag.

7 sorter blev det i år, räcker gott och väl för mitt lilla växthus.
Jag kom ju på att jag har glömt att visa att jag har sått mina tomater, dom har till och med redan tittat upp. Jag valde inte att så alla sorter som jag har utan det fick bli dessa:
  • San Marzano, detta är en italiensk plommontomat som passar perfekt att använda till tomatsåser och matlagning
  • Constoluto fiorentino, en italiensk bifftomat med mycket smak. Denna tomat har många "rum" och smakar mycket gott
  • Piccolo dattero Ibrido, en italiensk miniplommontomat som ska ha en mycket söt smak och därför passa perfekt i sallader. 
  • Principe borghese, en italiensk röd plommonformad tomat som ska passa perfekt att tillaga i ugn. Detta är den sorten som italienarna vanligtvis använder för att soltorka.
  • Ildi, en gul körsbärstomat som ska ge stora klasar med saftiga frukter med mild fin sötma.
  • Brandywine, som är en gammal sort från 1800-talet. Stora plattrunda tomater på 200-400 gram! Supergod smak, perfekt till bruschetta.
  • Gardener´s delight, enligt mig den bästa röda körsbärstomaten. Har fått utmärkelse som kanske "världens godaste tomat".
Små taniga plantor som snart växer sig stora och fina. Svårt att tänka sig att dessa kommer ge mig massor av härliga tomater ;-)
Ja, själva sådden av tomaterna är ju inget konstigt egentligen. Jag brukar använda mig av miniväxthus eftersom jag vet ungefär hur många plantor jag vill ha. Ska man så många tomatplantor så kan man ju använda sig av vanliga sålådor. Fröerna ska ner ungefär ½ cm i jorden, såjord såklart. Sedan så brukar jag vattna underifrån. Vattnar man uppifrån blir det ju lätt att fröna "simmar" iväg och inte hamnar där man vill ha dem. När dom sedan kommit upp så tar jag bort locket och samtidigt behöver dom mer ljus, jag använder mig av växtlampor. Innan dom blir allt för ranliga så är det dags att skola om dom men det blir ett senare inlägg.

Som ni kan se så kan man så hela 49 plantor men jag ska inte ha så många. Eftersom det är första gången som jag odlar purjolök så gör jag i lite lagom mängd först.
Har även sått purjolök för första gången. Använde mig av en sk pluggbox. Du kan läsa mer om pluggboxen här.

Kommer bli stora härliga plantor av dessa!
Jag också också skolat om mina små basilikaplantor. Jag tog och satte flera stycken ihop i en lerkruka,
försök att få ner stammen så långt ner i jorden det går, inte så lätt när man tar en hel rugge åt gången men försök så gott det går. Kommer växa upp till en enda härlig stor basilikaplanta. Ska snart så nästa omgång av basilikafröerna eftersom jag vill ha många krukor under sommaren.

Här har vi lite olika plantor av chili och kronärtskocka.

Nä, nu är det dags för frukost och sedan ska vi ut i solen och njuta!

Kommentarer

  1. Ser så mysigt ut att odla allt själv. Låter spännande med purjolök.

    SvaraRadera
  2. Blev riktigt avundsjuk på din förodling, behöver nog ta tag i jakten på ett växthus snarast..

    Fred

    SvaraRadera
  3. OMG vad du har planterat! Jag som känner mig supernöjd om jag försår en endaste liten planta...

    SvaraRadera
  4. Ja, äntligen börjar tomatodlarsäsongen på allvar!

    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  5. Hej Martina. Hanade på din blogg när jag letade efter info om tomaten Piccolo Datteo som jag just sått. Inlägget är gammalt men minns du om de var goda och om de gav bra skörd? Det visar sig att vi båda bor i Torslanda!
    Hällsning Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul med en till Torslandabo, vart i Torslanda bor du? Själv bor jag i Björlanda. Jag minns faktiskt inte exakt hur den här smakar men om jag söker i bloggen ser jag att jag även sådde den 2012 och 2013 så jag borde ju varit nöjd med den ;-)

      Radera
    2. Bor i Andalen. Min köksträdgård är ganska liten. Odlar mest i rabatterna.

      Radera

Skicka en kommentar