Högrevsgryta i Crock poten

högrevsgryta i crock pot

Denna Crock Pot! Så himla nöjd med den! Har ni ingen så köp :-) Det är verkligen superbra att kunna slänga in maten i den på morgonen och på eftermiddagen så har man himmelskt ljuvligt gott mört kött att äta. Denna gången blev det högrev och det var faktiskt min sambo Jonny som stod för matlagningen. Jag sa åt honom att köra på detta receptet men helt enkelt byta ut lammköttet mot högrev, dessutom hade vi krossade tomater hemma denna gången och slängde även i några morötter. Denna gången valde jag att ta ur grytan ur själva hållaren och ställa den på spisen utan lock och låter den koka upp och köra kraftigt under ca 30 min. Detta gör att grytan blir tjockare. Här tillsatte jag även lite grädde och philadelphiaost.

Ingredienser
1 bit högrev
2 stora gula lökar
ett gäng med vitlöksklyftor
örtkryddor såsom tex timjan, rosmarin och oregano (jag använde torkade)
salt och peppar
1 förpackning krossade tomater
2 morötter
2-3 dl rött vin
2 lagerblad
1 dl grädde
½ dl philadelphiaost

Skär upp köttet i lagom grytbitar och lägg över i Crock poten. Skiva löken i båtar och lägg runt om köttet. Skala vitlöksklyftorna och lägg även dem runt köttet. Skiva även morötterna och släng dem runt om köttet.

Krydda med örtkryddor, salt och peppar på köttet och blanda runt med händerna, det ska vara mycket kryddor!

Blanda ihop vin och tomater i en skål med lagerbladen och häll över det hela. Sätt pottan på lägsta värme i ca 7 timmar.

Ta grytan ur hållaren och ställ på spisen. Tillsätt grädde och philadelphiaost. Koka upp men sänk sedan värmen och låt såsen tjockna, (finns risk att grytan kan spricka om man har för hög värme här så är du osäker, häll över i en annan gryta och koka upp), tillsätt eventuellt lite redning. Servera till tex blomkålsris eller som jag gjorde med broccolimos.

broccolimos med högrevsgryta

Kommentarer

  1. Jag är också jättenöjd med min Crock Pot. Vilken grej. :-) Perfekt att ha puttrande medan man gör annat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar