Tips på förrätt till påsk - Sparrissoppa med bacon

Letar ni efter påskrecept?? Tänkte väl det ;-) Sparris tycker jag hör påsken till och förra året gjorde jag en god sparrissoppa som förrätt. Mycket god och smakrik med knaprig bacon på toppen. Receptet har jag lagt ut tidigare men bjuder på det än en gång :-)

Ingredienser för ca 5 förrättsportioner
3 st scharlottenlökar 
1 st stor vitlöksklyfta 
smör 
1 dl vitt vin 
500 g sparris 
8 dl kycklingbuljong 
2 dl vispgrädde 
2 msk philadelphiaost 
salt och peppar 
1 paket bacon 

 Börja med att värma på buljongen i en kastrull. Hacka shcarlottenlökarna och vitlöken fint. Ansa sparrisen och skär av topparna. Skär det som är kvar av sparrisen i ca 1 cm bitar.

 Smält smör i en kastrull. Fräs löken tills den blir mjuk. Tillsätt vinet och låt fräsa någon minut. Tillsätt sparrisbitarna och buljongen. Låt koka tills sparrisen är mjuk ca 15 min. Salta och peppra. Under tiden kokar du sparristopparna ca 3 min. Häll av vattnet och lägg topparna på hushållspapper och låt torka.

Skär baconet i små bitar, stek på hög värme i en stekpanna tills bitarna blir knapriga. Lägg på hushållspapper och låt rinna av.

 Mixa soppan med en stavmixer eller i en matberedare. Ställ tillbaka på spisen och tillsätt vispgrädde och philadelphiaost, rör runt. Låt sjuda några minuter. Häll upp soppan i skålar, garnera med bacon och sparristopparna.


Kommentarer

  1. Mums, låter verkligen supergott! Sparris, du underbara råvara...

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Tack!

    PabloD [pablodgourmet.com]

    SvaraRadera

Skicka en kommentar