Skåneresan avslutades med besök på Kiviks musteri

Ingången till Kiviks musteri
Vi avslutade vår Skåneresa med ett besök på Kiviks musteri. Jag har varit där förut och det är väl egentligen inte jättemycket att titta på men det är i alla fall kul att shoppa i affären dem har ;-) Givetvis massor med olika produkter som dem tillverkar såsom must, cider, gelé, honung, salsor, såser mm mm. Köpte en hel del gott :-)






Vi gick också och kika på deras visningsträdgård där dem har ett antal olika sorters äppleträd och även en del av deras odlingar. Dem visade skillnaden på hur man odlade äpplen förr och hur det går till idag. Kul att se skillnaden!


Mina små humlor ;-)

Så här kanske man ska odla istället...för att spara plats :-)

Här var det päronträd!

Gammalt sätt att odla.
Modern odling

Efter vi var klara så tog vi en fika i caféet som ligger utanför. Jättegoda bakverk och givetvis var även jag tvungen att testa. Tog en god smulpaj som serverades i ett glas, så himla god! Tur semestern snart är slut så man kan gå tillbaka till sina gamla goda vanor utan massa socker och bakverk ;-)




Nedan ser ni vad vi handlade, nu har vi väl must för ett tag i alla fall. Honungen låter spännande tycker jag, den ska bli kul att smaka på. Har redan smakat på salsorna och chutneyn, supergoda med en hel del hetta!








Nej, nu måste jag ut till grillen igen, det ska på en hel bit ryggbiff idag, givetvis kommer receptet senare ;-)





Kommentarer