Baconbomb med kyckling och balsamicosås

Igår bjöd vi hem mina föräldrar och Jonnys mamma på middag och givetvis åkte grillen fram ;-) Jag hade hört talas om något som heter bacon bomber som såg väldigt gott ut och dessa var jag sugen på att testa. Sökte runt lite på nätet och hittade lite olika recept på bland annat Youtube. Många recept handlade om att linda bacon runt en köttfärslimpa som man fyllde med diverse godsaker men jag ville göra med kyckling så med lite inspiration från ett recept hos Bbq Lovers utmärkta grillblogg så gjorde jag mitt egna lilla recept ;-)


Det blev mycket lyckat och alla verkade tycka det var jättegott, det var inte sista gången jag gjorde dessa kyckling- och bacon bomber!

Ingredienser
1 pkt kycklinglårfiléer
valfri rubbing
3-4 pkt bacon
bbqsås (egengjord eller köpe)
1 pkt stor mozzarella
2 msk kräm av soltorkade tomater
torkad oregano
olivolja
soja
citronsaft

Börja med att krydda kycklingen med rubbingen och låt gärna ligga några timmar så den drar åt sig smakerna.


Skär mozzarellan i mindre bitar och lägg i en skål, tillsätt krämen och oregano och blanda runt.

Ta sedan 3 eller 4 baconskivor (jag tog 3) och lägg i en slev (se bild ovan). Pensla på med lite bbqsås och lägg sedan en kycklinglårfilé i sleven. Jag bankade ut filéerna litegrann innan så dom blev platta. Ta lite av mozzarella blandningen och lägg på och lägg sedan över andra delen av kycklingen. Lägg över baconet så det täcker kycklingen och så att det blir som en boll, så tajt det går. Lägg åt sidan och börja med nästa.



Förbered grillen för indirekt grillning. Försök hålla runt 130 grader. Blötlägg rökspån.

Lägg baconbomberna på grillgallret, bredvid briketterna, inte över, lägg på lite rökspån och på med locket. Grilla tills bollarna är ca 72 grader vilket tar ca 40 min lite beroende på vilken temp du håller men räkna med minst 40 min. Mot slutet så kan du pensla på med en blandning av olivolja, soja och citronjuice vilket ger en fin färg och god smak.


Jag serverade dessa till ugnsrostade grönsaker och en balsamicosås som du gör så här:

Balsamicosås
3 msk balsamvinäger
ca 4 dl rött vin
3 msk kalvfond
1,5-2 msk socker
1 msk maizena
2 msk smör

Smält sockret i en kastrull och tillsätt sedan vin, fond och balsamvinäger. Låt småkoka i ca 10 min. Blanda maizenan med lite vatten och blanda i såsen. Precis innan servering så blandar man i smöret.

bacon bomb

baconbomb med kyckling

En mycket lyckad måltid. Det är lite pill med att få till kycklingen med baconet men det får det vara värt ;-)

Trevlig söndag på er!


Kommentarer

  1. Vilket häftigt tillagningssätt, detta måste vi ju testa på ett eller annat vis!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar