Bbqgrillad julskinka

Nu är vi äntligen jullediga! Härligt! Jag är i full fart med att laga julmat, idag har det blivit några sillar som jag tänkte skriva om lite senare men jag börjar med julskinkan som jag faktiskt grillade (!) igår. I grillvärlden har det blivit väldigt populärt att grilla sin julskinka så givetvis var jag ju tvungen att testa.

bbqgrillad julskinka
Bbqgrillad julskinka
Det man ska tänka på är att det tar tid att grilla skinkan. Givetvis ska skinkan endast vara rimmad (jag använde mig av en av Scans rimmade skinkor som dessutom var lättrökt). Helst av allt ska man gärna köra den 5-7 timmar på väldigt låg värme men jag gjorde min på 4 timmar och låg ungefär på mellan 120-140 grader. Jag slängde även på lite hickoryflis i början vilket ju gör att den blir lite rökt. Jag penslade under grillningens gång med en smörblandning och i slutet blev det en griljering, inte nödvändigt dock. Nästa gång tror jag att jag hoppar över griljeringen faktiskt.

Ingredienser
en rimmad julskinka (min låg runt 3 kg)
200 g smör
1 msk whiskey
1 msk Colemans senapspulver
1 tsk nejlika
 
Griljering
mandelmjöl
1 äggula
3 msk dijonsenap

Börja med att lägga skinkan i blöt en timme innan du ska börja, detta för att dra ut lite salt.

Förbered grillen för indirekt grillning.

Ta bort nätet från skinkan och skär bort det allra översta (det torra) av svålen. Gör ett rutnät i fettet med hjälp av en kniv.

Smält smöret och blanda ner senapspulver, whiskey och nejlika. Pensla skinkan med detta.

Ställ en aluminiumform i den delen av grillen som inte har någon glöd och fyll på med lite vatten, på med grillgallret och lägg på skinkan. Släng på lite blötlagda rökspån på glöden och på med locket.

Försök nu att hålla runt 120 grader genom att trixa lite med ventilerna. Kör tills skinkan visar 68 grader och pensla några gånger med smörblandningen. Ev får du fylla på med ytterligare briketter efter några timmar.

Ta ut skinkan och lägg i folie, slut inte helt tätt. Låt vila i ca 20 min. Under tiden försöker du få full sprutt på grillen (eller värmer ugnen på 200 grader).

Blanda ihop äggulan med senapen och bred sedan över skinkan, toppa med lite mandelmjöl (eller ströbröd om du föredrar det). Efter att grillen kommit upp i 200 grader så lägger du på skinkan igen och kör med lock i ca 15 min eller så griljerar du i ugnen (troligtvis mycket lättare ;-) ).

Sedan är det bara till att skiva upp och njuta!




Kommentarer

  1. Blev den julskinkegod elker smakade den helt annorlunda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det glömde jag att skriva ;-) Den smakade julskinka men var saftigare och så var det "mer" smaker liksom. Jättegod!

      Radera

Skicka en kommentar