Glutenfria våfflor och LCHF-våfflor

Ja, precis som resten av Sveriges befolkning (typ) så har jag också lagat våfflor idag. Har faktiskt inte ägt ett våffeljärn tidigare så jag var och köpte ett igår eftersom dottern har tjatat rätt så länge om våfflor nu.

Jag försöker ju smyga in med lite mer glutenfritt i barnens kost och idag lyckades jag rätt bra tror jag, jag gjorde nämligen våfflorna med bovetemjöl och dom gillade det :-) Det receptet hittade jag på SVT.se Jag gjorde även sk LCHF-våfflor efter ett recept hos 56kilo.se. Dock tyckte jag dom var lite svårare att få till i järnet. Dom blev inte så frasiga som dom andra, dessutom var man tvungen att ta mycket mindre smet eftersom det annars bara rann över hela tiden. Smaken var det dock inget fel på, tror sambon tyckte dom var godare faktiskt ;-) Så här gjorde jag i alla fall:

glutenfria våfflor


Ingredienser glutenfria våfflor
2 ägg
2 dl mjölk
4 dl bovetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smält smör
2 dl mineralvatten

Vispa ihop äggen med mjölken. Tillsätt mjölet som du först har blandat med salt och bakpulver. Rör tills det inte är några klumpar kvar. Häll sedan i det smälta smöret och mineralvattnet, blanda runt väl.

Pensla våffeljärnet med lite smör och stek våfflorna.

lchf-våfflor

Ingredienser lchf-våfflor
4 ägg
2 dl krämig kokosmjölk (tex Garant)
2 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
0,5 msk fiberhusk
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver

Mixa ihop allt med stavmixer eller vispa ihop med elvispen och grädda sedan med smör eller kokosolja.

Bovetevåfflorna serverade jag med jordgubbssylt till barnen (hemmagjord från i somras, recept HÄR) och dom andra serverade jag till oss vuxna med gräddfil, räkor och lite stenbitsrom.



Kommentarer