Grillad slaktarbiff (njurtapp) i rödvinsmarinad

Nu för tiden köper vi nästan allt vårt kött på City gross. För det mesta har dom väldigt mycket bra kött och ibland lite ovanliga köttdetaljer såsom tex den här biten slaktarbiff som jag köpte sist jag var där.

grillad slaktarbiff



Slaktarbiff eller njurtapp som den också kallas är en ovanlig bit kött. Förr i tiden så la slaktarna undan biten till sig själva för att dom visste att den var väldigt smakrik och för att många inte visste vad dom skulle göra med den, därav namnet. Det är en seg muskel som används mycket av kossan så därför kräver den lite specialbehandling. Den bör marineras minst några timmar, gärna över natten och sedan får man absolut inte översteka den för då blir den seg. Så, gillar du inte rött kött så hoppa över denna detaljen ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
en bit slaktarbiff
1 dl rödvin
1/2 dl balsamvinäger
2 lagerblad
1/2 dl olivolja
2 msk timjan
2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Häll över i en fryspåse och lägg i köttet. Låt marinera några timmar, helst över natten vilket jag gjorde.

Ta upp köttet, salta och peppra och grilla på hög värme ca 3-4 min per sida. Skär upp och servera till dina tillbehör. Jag hade basilikamajonäs och ugnsrostade grönsaker.

uppskivad slaktarbiff

slaktarbiff
Slaktarbiff med basilikamajonäs och ugnsrostade grönsaker.

Det här köttet var väldigt smakrikt. Många senor och hinnor och köttet är inte speciellt mört men det kan man nog lösa med lite annorlunda ingredienser i marinaden såsom tex ananas eller papaya. Nästa gång ska jag testa Adams rib rub, borde bli perfekt. Men som sagt, otroligt smakrikt och gott!




Kommentarer