Kycklingwok med ekologiska thaikryddor

Att göra wok av olika slag är enkelt och fantastiskt gott tycker jag. En god smakrik krämig wok, gärna med massor av grönsaker. Jag hittade en kryddmix ifrån Spicemaster som jag tyckte innehöll exakt dom kryddor jag vill ha i en wok så jag bestämde mig för att testa den. Spicemasters kryddor är ekologiska, socker- och salt fria och utan tillsatser, precis som det ska vara. Just den här mixen (thai wok) som jag valde innehåller: koriander, chili, ingefära, lök, vitlök, citronskal, spiskummin och svartpeppar.

spicemaster
Thai wok från Spicemaster

kycklingwok
Krämig kycklingwok med mycket grönsaker och blomkålsris.


Ingredienser
ca 1 kg kycklinglårfilé
1 påse thai wok
en bukett broccoli
2-3 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
en stor näve cashewnötter
salt
kokosolja
1 tsk fisksås
1 tsk tamarisoja
en kartong Santa Maria extra krämig kokosmjölk (500 ml) 

Tillbehör:
blomkålsris

Skär kycklingen i mindre bitar. Hacka vitlöken. Dela broccolin i mindre buketter, skiva paprikan.

Smält ganska mycket kokosolja i en wok. Tillsätt kycklingen, salta. Fräs på några minuter och tillsätt sedan kryddmixen. Ta ut kycklingen och lägg åt sidan.

Tillsätt en klick kokosolja till och bryn sedan på alla grönsaker, tillsätt fisksås och soja. Lägg över kycklingen och blanda runt. Häll över kokosmjölken och nötterna och låt koka upp.

Servera med blomkålsris som du gör enkelt genom att köra ett helt huvud i matberedaren, lägg över i en skål, in i micron på 2 x 2 min, rör om emellan. Tillsätt salt och blanda runt. Klart!

Smaken blev jättegod, får  nog testa någon av dom andra påsarna också :-)

krämig kycklingwok



Kommentarer