Ugnsbakad lax med två olika tillbehör

Ni vet att jag älskar lax va?? Min absoluta favoritmat faktiskt, lax i alla dess former :-) Den här gången gjorde jag lax i ugnen med klyftpotatis och tzatziki, dagen efter när klyftpotatisen var slut men inte laxen så gjorde jag ett broccolimos som tillbehör istället, mycket gott båda två.

ugnsbakad lax




Laxen är enkelt, lägg den i en ugnsform, salt, peppar och rivet skal av en citron, ringla sedan över olivolja, in i ugnen på ca 200 grader i 20 min, inte längre, då blir laxen torr.

Recept på tzatziki har jag lagt ut många gånger tidigare så den kan ni väl vid det här laget.... ;-)

Potatis- och sötpotatisklyftor, ringla över olivolja, pressa över vitlök, salt, peppar, franska kryddor, in i ugnen på 200 grader ca 35 min.

klyftpotatis med tzatziki och lax

Broccolimos är supergott och väldigt enkelt. Min son på snart 4 älskade det, bra betyg :-)

broccolimos


Ja, det var lite tips på enkel och supergod vardagsmat!

Ha nu en trevlig lördagskväll!



Kommentarer